12262024Чет
Last updateЧет, 28 Юни 2018 5pm

Тукидид

Тукидид (около 455 г. пр.н.е. - около 400 г. пр.н.е.)е древногръцки историк и военачалник, автор на „История на Пелопонеската война“ в 8 книги. Още в античността Тукидид е ценен високо както заради историческите си методи, така и заради блестящия си език и стил. Той е първият историк, чието съчинение е не просто описание на събитията, а научно изследване на техните причини и основания и на мястото им в развитието на обществото.

  • Голяма част от хората са твърде лениви, за да се докопат до истината; те са доволни на първото им попаднало авторитетно мнение.
  • За гражданите е много полезно, когато страната им процъфтява, отколкото когато отделни лица живеят в доволство. Тогава цялото се разрушава.
  • Войната е учител по насиле.
  • ЗАко като враг съм ви причинил толкова беди, то като приятел мога да бъда доста полезен. — Алкивиад към спартанците
  • Благородно е да отмъщавате само на тези, които са ви равни и които са в равно положение.
  • Боя се много повече от нашите собствени грешки, отколкото от вражеските замисли.
  • Бъдещето … е изпълнено с неопределеност и … именно тази измамност на бъдещето … е най-големият враг.
  • В много малко случаи войната я водят по предварително определен план, а по-често войната сама избира пътищата и средствата в зависимост от обстоятелствата.
  • В човешките взаимоотношения правото има смисъл само тогава, когато при изравнени сили и двете страни признават необходимостта, обща и за едната, и за другата страна. В противен случай най-силният изисква възможно най-многото, а слабият е принуден да се подчинява.
  • Вещите съществуват за хората, а не хората за вещите.
  • Всички хора са склонни да извършват непозволени постъпки както в личния, така и в обществения живот и никакъв закон не е в състояние да ги удържи. Държавите са изпробвали всевъзможни наказателни мерки и непрекъснато са ги усилвали. … С времето почти всички наказания били заменени със смъртно наказание. … Обаче и при тази мярка престъпленията не намалели. И така, трябвало е или да измислят още по-страшни наказания, или да принаят, че престъпниците въобще не се плашат от никакви наказания.
  • Всяко изискване - малко или голямо, - предявявано пред себеравни преди решението на съда, има смисъл на заробване..
  • Господството на аристоркацията осигурява на масите участия в опасности, а самата аристокрация извлича от това най-голямата печалба и я прибира в свои ръце..
  • Градът - това са хората, а не стените..
  • Да налагаш тирания е несправедливо, да се отказваш от нея обаче - опасно..
  • Да си признаете за бедността не е позор, но позорно е да не се стремите да се избавите от нея с труд.
  • Докато са живи, доблестните хора възбуждат завист, когато вече не са (те вече не са и съперници) им въздават почти без всякаква завист.
  • За тирана и за могъщия град, господстващ над други градове, всичко, което е изгодно, е и разумно.
  • За човека е естествено да се отнася с високомерие към тези, които му угодничат, и с уважение към онзи, който не се прекланя пред него.
  • Започвайки война, хората веднага пристъпват към действия, с които би следвало да поизчакат, а едва след неудачите се сещат и да разсъждават.
  • Историята е философия в примери.
  • Историята се повтаря.
  • Като че ли хората се гневят повече, когато на техните права се нанася лек ущърб, отколкото когато биват нацяло лишавани от тях чрез насилие. На първото му казват: да бъдеш измамен; на второто: да отстъпиш пред по-силния.
  • Когато спартанският цар Архидам попитал Тукидид (представител на зантен атински род - бел.прев.) кой е по-добър в юмручен бой - той или Перикъл, Тукидид отговорил: "Честно казано не знам. Дори аз да го поваля, той ще започне да уверява, че никога не е падал, ще убеди всички присъстващи и ще победи.
  • На насилието следва да се отговори с насилие.
  • Надеждата е по природа разточителна.
  • Най-важни за военния успех са благоразумието и пълната хазна.
  • Най-голямо уважение заслужава тази жена, за която най-малко се говори сред мъжете - и като порицание, и като похвала.
  • Най-далеч ще стигне този, който не отстъпва на себеравните, запазва достойнство в отношенията си със силните и умее да се сдържа покрай беззащитните.
  • Не трябва да се гордеем със случайните неудачи на противника. Увереност в себе си следва да изпитваме само тогава, когато надминем неговите планове.
  • Невежеството прави хората смели, а размишлението - нерешителни.
  • Ние придобиваме приятели не затова, че получаваме от тях услуги, а затова, че сами им оказваме такива.
  • Никога не трябва да си правим сметки с оглед очакваните грешки на противника, а да разчитаме само на собствената си готовност за война.
  • Никой … не е еднакво предвидлив, когато замисля план и когато го привежда в действие. В разсъжденията си сме твърди, а в действията - отстъпваме на страха.
  • Повечето хора предпочитат да се прочуят като ловки мошеници, отколкото като честни глупаци.
  • Повечето хора са твърде лениви, за да се докопат до истината; те са доволни и на първото попаднало им авторитетно мнение.
  • Процъфтяването на града като цяло ще донесе по-голяма полза на отделните граждани, отколкото благополучието на малцина при всеобщ упадък. Друг превод: За гражданите е много по-полезно, когато страната им процъфтява, отколкото когато отделни лица живеят в довоство. Тогава цялото се разрушава.
  • Само взаимният страха прави съюза надежден.
  • Страхът отнема паметта.
  • Стрелите биха стрували много по-скъпо, ако можеха да отличават доблестните хора. - отговор на пленен атинянин на насмешливия въпрос на победителя дали падналите в боя хора са били доблестни.
  • Считайте за щастие свободата, а за свобода - мъжеството.
  • Упреквам не тези, които се стремят към господство, а онези, които твърде бързо са готови да му се подчинят. Човек по природа винаги иска да властва над тези, които му се покоряват.
  • Успехът във войната зависи не от оръжието, а от паричните средства, благодарение на които оръжието носи полза.
  • Друг превод: Хората негодуват повече за несправедливостта на равните им повече, отколкото насилията на своите властелини.
  • Хората вярват в истинността на похвалите, въздавани на други, само до такава степен, в която те считат себе си способни да извършат подобни подвизи. А всичко, което е над техните възможности, веднага предизвиква завист и недоверие.
  • Хората с по-голямо въодушевление вземат решение да воюват, отколкото в действителност водят война; и менят настроението си според промяната на военния късмет.
  • Човек не се отличава много от човека, но побеждава този, който смело се бори с необходимостта.




  • Нови

  • Най-четени